Minifloraliën

Als madam Menck haar hart niet in de tuin kan ophalen wegens de streng heersende koning winter, dan stilt ze haar floristische honger binnenshuis.
Bloemstukjes!
Boeketten!
In potten, vazen en stolpen!
Zulks doet ze met bijzonder veel verve na ondertussen alweer drieënhalf jaar creativiteit in een gerenommeerde bloemen- en plantenzaak waar leergierigheid en onverdroten enthousiasme ten zeerste op prijs worden gesteld.

Doch laat ik eerst even terugwandelen op de tijdslijn, want ooit vulde mijn madam haar winteravonden compleet anders op. In het begin van onze relatie was ze hobbymatig namelijk een pottenbakster. Haar afgewerkte producten waren – het mag gezegd – best wel fraai, maar de aanloop ernaartoe kenmerkte zich door smerigheid: knoeien met kleffe klei, kwalijk klevende kledders kleurstof en schrikbarende salvo’s stof vlogen in het rond als waren het vliegen rond een tien dagen oud kadaver. Kromgetrokken vergelijking, doch soit. Na een paar jaar riep ze dit stokpaardje een halt toe en verkocht ze haar draaischijf en al haar pottenbakkersproducten.

Daarna sloeg ze aan het breien. Want breien was ineens de nieuwe hype, het nec plus ultra der hobby’s. Trouwe lezers van mijn vorige blog(s) zullen zich haar wolcapriolen nog wel herinneren. Menig winteravond vulde de woonkamer zich met het behaaglijke gerikketik van madams naalden. Ze breide truien, sokken, jasjes, beertjes, dekens, mutsen en sjaals. Ze vergat haar tv, haar boeken en de tijd. Ik beschik thans nog over minstens een dozijn niet tot nauwelijks gedragen truien en jackets in de meest uiteenlopende modellen en kleuren, allen vervaardigd uit vingerdikke woldraad waar men zonder problemen een corpulente volwassen mens zou kunnen mee ophangen. Alleen te dragen bij min twintig of kouder, kortom. Maar ’t was fun. Toch voor een tijdje. Want heden is er in gans onze woning geen naald of breibol meer te bespeuren. Einde hoofdstuk, tijd voor iets nieuws.

En dat nieuws ligt ‘toevallig’ geheel in de lijn van haar job: lekker creatief wezen met flora ter algehele verfraaiing van de woning. Dat ze bij de bron zit, maakt het bovendien allemaal wat toegankelijker; de ‘ingrediënten’ zijn te allen tijde volop voorhanden. Maar ze zoekt haar heil eveneens in eigen tuin: bladhoudende heesters, rode en groene cornustakken, helleborusbloemen, toverhazelaar, sierappels en dies meer vormen het attractieve hart van de winterlochting.
Om kort te gaan: ik laat u wat meegenieten. Zonder verdere woorden. Of toch misschien deze reclameslogan van weleer: bloemen houden van mensen, haal ze in huis!

[ Foto’s: Menck | aanklikbaar voor groter – klik vervolgens op ‘permalink’ voor een nóg groter exemplaar ]

  1. Affodil

    Madam Menck kent hare stiel! Amaai nog nie. Dat van die tulpen moet ik toch ook eens proberen. Dat wist ik niet.
    En als het resultaat toch niet helemaal in mijn smaak valt (wat dan aan mij ligt, niet aan uw madam): Manlief heeft een bestelling voor een gebreid vest geplaatst. Ooit (toen de dieren nog spraken) heb ik eens een vest voor hem gebreid. Dat moest ik op tijd en stond van zijn lijf trekken om eens te kunnen wassen, want hij zou er mee gaan slapen zijn ook. Vorig jaar heb ik het stiekem doen verdwijnen. Van eerlijke schaamte om de staat waarin het inmiddels verkeerde. Maar nu heeft hij ontdekt (tijdens het zoeken naar iets helemaal anders) dat ik de beschrijving nog ergens liggen had… :roloogt:

    Like

  2. hoow@huis met tuin

    Ik ben een rare, ik hou niet van snijbloemen, ik vind dat een beetje zielig een bloem plukken om dan in een vaas te zien doodgaan.
    Als je mij bloemen of planten wilt geven kan er maar beter een wortel aanhangen.

    Maar dat terzijde, geen probleem met mensen die wel snijbloemen in huis halen.

    Maar hier zitten wel een paar verdomd mooie dingen tussen!! Ik zou ze zowat op mijn kast willen.
    De vierkante vazen met de witte bloemetjes vind ik het mooist.

    Like

  3. Pingback: Creatief met eieren | TWAAIT

Geef een reactie

