Ice injection

Starten was geen probleem, maar rijden bleek een ander paar mouwen. De motor hikte gedurig, waardoor ik schoksgewijs vooruitkwam. Gas bijgeven resulteerde in een stevige njet; het nukkige dieselblok sloeg af. Ik startte mijn wagen opnieuw en met wilde bokkensprongen keerde ik vervolgens tegen een duizelingwekkende tien kilometer per uur huiswaarts. Door als een bezetene het gaspedaal te manipuleren, voorkwam ik dat de motor opnieuw afsloeg. Toen ik na deze dolle rit op mijn oprit parkeerde, gaf de krachtbron finaal de geest. Ik stapte uit en sloeg luid sakkerend het portier met een harde klap dicht. Er viel een ijspegel van de spiegel.

“De diesel is bevroren,” concludeerde mijn garagist via de telefoon. “De paraffine erin begint te stollen en gaat uiteindelijk vlokken. Je hebt je gegarandeerd laten bedotten, Menck. Bij een flutmerk getankt waar nog geen winterdiesel verkrijgbaar was, misschien?”
“Bij Esso,” sprak ik hem tegen.
“Hm, vreemd. Er zal niks anders opzitten dan je wagen in een warme garage te stallen om zo de mazout te laten ontdooien. Als dat gebeurd is, kap je maar beter meteen een winteradditief in je tank.”

Ach zo, in de garage? Mijn garage al eens goed bekeken? Na de grondige opruimactie vorig jaar, is ze thans weer verworden tot wat elk verstandig denkend mens een stort zal noemen. Mijn garage is mijn tuinhuis bij gebrek aan een écht tuinhuis, zeker ’s winters. Ze op een wip en een scheet leegmaken is misschien in theorie haalbaar, maar is in werkelijkheid zo goed als uitgesloten. Waar moet ik met zoveel spullen naartoe? Al mijn machinerie, om maar eens iets te noemen. In de tuin stockeren? ’t Vriest verdorie de stenen uit de grond. En de rest van mijn woning is sowieso te klein en te volgepropt.

Ondertussen zit ik wel zonder transport. Een stevige streep door mijn weekplanning, zoveel is zeker. Ik kan enkel maar hopen dat de dooi spoedig intreedt. Volgens Hagedoren en Deboosere zal dat zich niet voor het weekend manifesteren. Fijn vooruitzicht. Dan stopt een mens al eens een tijger in zijn tank, blijkt het een Siberische te zijn. Toeme toch.

  1. muggenbeet

    haha, dat verhaal van de overvolle garage ken ik 🙂

    Los daarvan zou je toch verwachten dat ieder naftstation, zeker Esso, winterklare diesel verkoopt. Toch je dieselpomp niet? Heb ik vorig jaar ook aan de hand gehad.

    Like

    • Menck

      Gelukkig niet mijn dieselpomp, maar wel degelijk door de vorst gestolde brandstof.
      Naar ik vandaag vernam zijn er wel meer tankstations die nog steeds hun laatste voorraden zomerdiesel verkopen. Te laat overgeschakeld op winterdiesel, heet het dan. De klanten zijn de gedupeerden zonder enig verhaal.

      Like

  2. micheleeuw

    Vertel me nog eens de voordelen van een diesel ? 😉
    Heeft je garagist geen vervangwagen of bij Touring/VAB ?
    Ik vrees hetzelfde eens ik een garage zal hebben, met de verzamelwoede van mijn schat.

    Like

    • Menck

      Behalve dat mijn garage zich op een 30-tal kilometer van hier bevindt (en ik daar nu dus onmogelijk raak), is het tevens geen merkgarage. Een kleine zelfstandige, dus. Van vervangwagens is aldaar geen sprake.
      Touring/VAB: nope.
      En wat de voordelen van een diesel- ten opzichte van een benzinewagen betreft: die blijven in mijn geval gehandhaafd. ’t Zijn de tankstations die niet deugen.

      Like

  3. Gamine

    Oei, misschien staat me dat ook te wachten, zo zonder gagrage en bij flutmerken tankend?
    Los daarvan mag het van mij ook dooien, ’t is schoon geweest, we hebben het gezien, nu graag een ander scenario Frankie of Sabinneke.

    Like

  4. Affodil

    Bij ons was het een ander winterverhaal: bij aankomst op Texel was het sproeireservoir leeg en de motorkap dichtgevroren. Hebben we 3 dagen met een sproeifleske rond de auto mogen dansen om toch enig idee te hebben of we nog op het eiland, dan wel op het bevroren wad reden. Maar waarempel de dinsdagvoormiddag de auto gekeerd en met zijn neus in ’t wonterzonneke gezet (en met zijn kont tegen een beschuttende haag) en ziet: na een uur of 2 was de temperatuur van zijn neuzeke gestegen tot een koortsachtige + 4°C! Juist genoeg om gelijk zot te beginnen gieten met de grote voorraadbus sproeivloeistof, want een uur later was ’t al terug van dattem.

    En wat die garages betreft: als ge ze zelf niet vol rommel steekt, dan doet uw verhuizende kroost dat wel. Raar dat die altijd vergeten dat ze nog van alles “voor efkes” bij iemand anders gedumpt hebben…

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.