Geen gezwam

In de herfst van 2004 legde ik mijn ouders’ flink uit de kluiten gewassen Prunus serrulata tegen de grond. Hij was toen exact veertig jaar oud en behoorlijk door ziekte aangetast.
Met vereende krachten werd daarna ook de wortelkluit uitgegraven. Die bleek hol in het midden. Ideaal om, opgevuld met winterhard groen grut, als sierelement in de tuin te dienen. Zodoende werd de kluit in mijn auto geladen en te onzent neergepoot naast de amfibiepoel. De holle ruimte werd geplombeerd met een mengeling van teelaarde en compost en vervolgens beplant met Sempervivum tectorum.

Tegen het najaar van 2005 had die succulent al aardig de stronk ingepalmd. Hij sloeg aan, zoals men dat alhier pleegt te zeggen. Het geheel bood een fraaie aanblik.

In november van 2006 staken op de traag rottende boomstomp de eerste paddenstoelen de kop op. Iemand zei me dat het zwammen waren en meer bepaald Gewone Zwavelkoppen, maar een paddokenner ben ik allerminst.

In november 2007 waren ze er terug, doch dit keer waren de zwammen talrijker. Ik vond het allemaal erg logisch: zwammen werpen sporen af en daaruit groeien dan weer meer gelijke zwammen.

November 2008: van hetzelfde laken een pak. De zwammen waren iets groter dan vorig najaar. 2008 zal een goed zwammenjaar zijn, dacht ik nog.

In november 2009 en november 2010: same story. Ik verveel u.

Maar deze maand blijken de typische bolhoedjes plots foetsie (net zoals de Sempervivum, overigens). Ze hebben plaatsgemaakt voor een soortement grote paraplu’s die in de verte wat aan elfenbankjes op een steel doen denken.
Is dit dezelfde zwam?
Een geëvolueerde variant?
Ik was overtuigd dat uit de sporen van paddenstoelen altijd weer dezelfde soorten tevoorschijn komen. Vanaf vandaag ben ik daar echter niet meer zo zeker van.

Is er een kenner ter zake in blogsaland?

[ Foto’s: Menck ]

  1. NIDK

    Zonder al te veel voor expert door te willen gaan (ben ik ook helemaal niet) heb ik toch ook het vermoeden dat het dezelfde soort is, maar gewoon een ander (meer gevorderd) stadium. Ook en vooral omdat de zwammetjes die je kan zien eigenlijk maar de “vruchten” zijn van de eigenlijke zwamvlok die in het hout zit. Wat appels voor de appelboom zijn, zijn paddestoelen voor de zwamvlok zeg maar. De sporen dienen vooral om uit te wijken naar andere plaatsen en de soort te bestendigen als het huidige stuk hout helemaal verteerd is.
    Dat neemt niet weg dat er op een gegeven moment een 2de, 3de soort kan bij komen, maar nu gok ik dus op gewone zwavelkopjes.

    Like

  2. Menck

    Kijk eens aan: ik ben weer een heel stuk wijzer geworden. Met dank aan allen voor de commentaren en – NIDK in het bijzonder – voor de bijzonder leerrijke informatie.

    Wat mij verder opvalt: foto 1 werd vijf jaar geleden genomen met een goedkoop pocketcameraatje van nauwelijks 3 megapixeltjes, terwijl de overige foto’s met een digitale spiegelreflexcamera werden geschoten (achtereenvolgens een Canon EOS 350D en 450D). Zo’n wezenlijk kwaliteitsverschil is er me dunkt niet. Duurder en geavanceerder = altijd beter? Niet immer geloven, dus!
    Doch dit uiteraard geheel terzijde. 😉

    Like

Geef een reactie

