Conditie, here I come!

Dit jaar hebben zowel mijn madam als ik ons een klein doch fijn vervoermiddel aangeschaft. 2011 zal zodoende de annalen ingaan als het jaar waarin we onze verplaatsingen een gans nieuw elan gaven.

Ik ging voor een tweedehandse fiets met de looks van een heuse vélocipède wegens oud, matzwart gespoten en prehistorisch ogend. Maar wat een heerlijk rijwiel, mensen!
Toen ik na een fietsloos bestaan van ruim vijftien jaar – shame on me, I know – voor het eerst weer een stalen ros besteeg, was het effenaf zwalpen geblazen.
“Steunwieltjes vandoen?” riep de verkoper me na bij aanvang van de testrit. Doch na een paar honderd meter had ik het beest getemd en zoefde ik speels en met wapperende haren over ’s heren wegen, onderwijl zachtjes Bicycle van Queen fluitend. Alsof ik nooit iets anders had gedaan dan dagelijks urenlang de trappers beroeren.
Mijn “Verkocht!” werd met een stevige handdruk bezegeld, waarna veertig euro van eigenaar werd gewisseld.
Veertig euro, bijgod. Dat is minder dan één keer de tank van mijn dieselslurper volgooien. En in ruil ontving ik niet min dan een oerdegelijk geassembleerd rijwiel met uit de kunst werkende remmen, een vele lumen verspreidend voor- en achterlicht, een bel die monden doet openvallen omwille van haar hemels getinkel, een bagagedrager van een formaat waar menig postbode jaloers van wordt en zomaar even zes versnellingen vooruit en – een mens kan niet alles willen – geen enkele achteruit.
Zelfs de banden waren – hoewel ze enigszins plat stonden, doch dit slechts onderaan – nog geprofileerd als kwamen ze pas uit de winkel. En met de roestvorming valt het alleszins goed mee. Geen enkele cruciale plaats is aangetast, zeg maar; enkel de voorvork vertoont wat minder fraai ogende gaten, doch een kniesoor die daarop let.
Mijn nieuwe transportmiddel is bovendien een heuse Comati, naar verluidt een immens populair merk in Oezbekistan. Als je weet hoe de wegen er ginder bijliggen, zegt dat mijns inziens alles over de kwaliteit van het kleinood.
Kortom: u leest het blog van een contente mens. Als het niet regent, niet te koud is, niet te hard waait, er geen onweer dreigt en ik niet teveel bergop moet rijden, dan zult u me er eens de kilometertjes zien doormalen! Blogger dezes zal dientengevolge zienderogen gewicht verliezen (nee, ik doel niet op onderweg afvallende spatborden of wegschietende spaken, o gij schimpende deugniet) en een conditie kweken waarvoor Eddy Merckx ooit nog deemoedig het hoofd zal buigen. Moge die mens láng leven.

Ook mijn madam heeft, zoals ik reeds hogerop vermeldde, dit jaar haar verplaatsingen een gans nieuw elan gegeven. Haar eveneens kleine en fijne transportmiddel is echter van een iets andere orde dan het mijne.
Omdat haar fiets nog voldoet, luidde het.

  1. koffiemetmelkensuiker

    Ola, een minicooperke?
    Ik vraag me altijd af of zo een karreke geschikt is om kilometers mee te gaan malen, iemand vertelde mij van wél, ik kan dat heel slecht geloven …
    (ik moet van de baas nu gemiddeld drie uur per dag met een polooke rijden, en ik kom daar elke keer gebroken uit)

    Zeg? En waar is die foto van die fiets? Ge maakt mij curieus zenne!

    Like

    • Menck

      Het is geen Mini Cooper, wel een Mini One D. Dat scheelt, vooral in de portemonnee. 😉
      Er lange afstanden mee doen, raad ik u af. Het ding dokkert en hobbelt als een cart, de zittingen van de zetels zijn – toch voor mijn lengte – te kort, het interieur is, eh, niet erg ruim en de bediening van de versnellingspook is erg stroef. Geinig ding voor bijvoorbeeld het woon-werkverkeer of voor geen al te lange verplaatsingen, dat wel. Doch geef mij maar mijn Toyota Avensis; daar instappen na een ritje met de Mini is een verademing. Mijn madam vindt haar karretje dan weer het nec plus ultra. Les goûts et les couleurs…

      Like

    • Menck

      Ik heb vroeger ontzettend veel gefietst, tot ik zo’n vijftien jaar geleden geen tijd/goesting meer had. Fiets verkocht, nieuwe fiets gekocht, weer verkocht en nu dus een oud ding aangeschaft. Om mee rond de kerktoren te rijden allicht, want een sportief model is het allesbehalve.

      Like

  2. micheleeuw

    Jij zal met je fiets rijden wanneer ik met de mijne wil rijden. Dat de mijne een elektrische is en ik dan nog meestal de auto neem, getuigt van mijn luiheid. Veel plezier ermee en ook voor je madam !

    Like

    • Menck

      Altijd fijn als je merkt dat in oktober / begin november de lente weer begint. Er zijn geen seizoenen meer, meneer. Vandaag was het alhier helaas net ietsje minder fijn om te fietsen.

      Like

    • Menck

      Yep. Om mijn met betonmix bewerkte hoofdbegroeiing tot enig gewapper te bewegen, is er een aanzienlijke luchtverplaatsing vereist. Gezien de snelheden die ik uit mijn aanwinst pers, mag zulks geen problemen geven.

      Like

  3. sterreklimt

    Een fiets, dat lijkt mij bijna een miniversie van een midlifecrisis. Hoe dan ook: fietsen is best wel leuk, ik doe dat graag, maar nooit doelloos. Ik zie er alleen tegen op hem uit de garage te halen.

    Like

  4. Margogogo

    Goe bezig, Menck! Ben eens benieuwd hoe dikwijls het je gaat lukken om ermee te rijden gezien je condities zijn dat het niet mag regenen, niet te koud mag zijn, niet te hard mag waaien, er geen onweer mag dreigen en je niet teveel bergop moet rijden.
    Laat die zaken nu net de typische eigenschappen van ons landje zijn.
    Maar allez, het gedacht is er en dat verdient toch al een pluim in uw gat, Menck.

    Like

    • Menck

      Ik dacht al: wat kriebelt er hier toch aan mijn derrière? Bij nader inzien bleek het om uw welgemikte pluim te gaan. Ik heb ze – uiteraard – laten zitten.

      Like

  5. Pingback: Te fiets « TWAAIT

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.