Sweet home (Alabama?)

Exotisch aandoende en schaars geklede slagwerkers met Turkse trom marcheren blootsvoets op de maat van hun kabaal door een licht verregend dorpje. In hun kielzog volgt een trits reuzen.
Bovenstaande prent toont een fragment uit de nationale reuzenstoet die afgelopen zomer paradeerde in de ouderlijke straat. Op de achtergrond staat een typische jaren ’60-villa in de steigers. De muren zijn reeds gedeeltelijk beslagen met latten.

In die woning heb ik als kind menig uurtje gesleten. De mevrouw die er toen woonde – we schrijven de jaren zeventig – was de kinderjuffrouw van schrijver dezes telkens als de ouwelui uithuizig waren. Ik ravotte er naar hartenlust in de omvangrijke verdwaaltuin en at er voor het eerst boterhammen met muizenstrontjes. Mevrouw bracht me naar school en pikte me terug op. Naar die ritjes keek ik altijd enorm uit omdat zij er, in tegenstelling tot mijn ouders, niet om maalde als ik op de skaibeklede zetel naast de hare plaatsnam. Ik voelde me, zo helemaal vooraan in haar grote pyjamablauwe Opel Rekord, de koning te rijk, al kon ik amper over het dashboard heen kijken. Ik herinner me nog levendig de mierzoete geur van haar zelfgerolde saffies in het interieur, iets wat ik toentertijd uiteraard allesbehalve verdacht vond. Het was bovendien de geur waarin mijn ouders zich ook regelmatig hulden in die jaren.

Toen nanny’s man zwaar ziek werd, werd de villa verkocht en door de nieuwe eigenaars in de markt gezet als ‘stijlvolle huurwoning’. Aanvankelijk met succes, maar naarmate de jaren verstreken verkommerde de woning. De verhuurder investeerde er geen rooie duit in. Nieuwe huurders bleven dientengevolge weg. De woning werd opnieuw te koop gesteld, dit keer als renovatieproject.
Eind vorig jaar wisselde de villa van eigenaar. Het bleek een mens met plannen én centen. Want kort na de verkoop was het wekenlang een aan- en afrijden van bestelwagens geblazen. Het geluid van hamers, boren en zagen was vaak tot ’s avonds laat te horen vanachter de muren. Het interieur werd duidelijk zéér gedegen onder handen genomen.
Begin deze zomer kwam ook het uiterlijk aan de beurt. Zonder al te grote structurele verbouwingen werd de woning op anderhalve maand tijd getransformeerd naar zijn huidige vorm.
In niets doet ze me nog denken aan kinderjufs vertrouwde nest van weleer. De nieuwe jas doet erg Amerikaans aan. Ik ben er tot op vandaag nog niet uit of ik dit als een stap vooruit wil bestempelen. Als dergelijke bouwsels – in navolging van de wildgroei aan spuuglelijke Spaanse villa’s in onze contreien? – een nieuwe trend wordt, zeg ik neen. Als het echter bij dit ene projectje blijft, durf ik, zij het nog zeer schoorvoetend, van een voorzichtige ja te gewagen. Trouwens: bestaat er eigenlijk wel zoiets als een ons land slash Vlaanderen kenmerkende bouwstijl?

[ Foto’s: Menck | Klik erop voor groter ]

  1. bentenge

    Persoonlijk vind ik die “porches” prachtig. En op zich zijn die huizen ook mooi. Maar de kakafonie van huistypes, dat is afschuwelijk. Ik hou immers van “harmonie”. Het mag een beetje gelijkaardig zijn.

    Like

  2. Margogogo

    Als je ziet hoeveel verschillende bouwstijlen en kleuren en hoogtes en breedtes er in 1 doorsnee straat op een rijtje staan, kan dit er ook wel nog bij zeker?
    Niet te vatten dat alles zomaar kan en mag overal, het is gewoon geen zicht in menig dorp of stad.
    Ik ben grote fan van woonwijken waar al de huizen eenvoudig en gelijk ogen. Een wijk straalt rust uit, vind ik, hoe eentonig lelijk ze soms ook zijn.

    Like

  3. koffiemetmelkensuiker

    Bwah, t heeft wel iets.
    ‘k Zou er alleen niet willen schoonmaken, of over een jaar of vijf die planchetjes willen schilderen, maar verder? Als die mensen dat graag zien, laat ze doen, elk zjin gedacht en onze lievenheer moest van elk zijn getal hebben, toch?

    Like

  4. sterreklimt

    Ik vind het maar niks. Typisch iets wat de tand des tijds niet zal doorstaan. Maar goed, dat is mijn mening natuurlijk.
    Bouwen ze nog steeds Spaanse villa’s? Dat lijkt mij anders wel een soort waar men een plankje voor mag slaan. Niet dat het veel zal helpen, vermoedelijk. 😉

    Like

  5. NIDK

    Je ziet ze tegenwoordig wel meer in het straatbeeld verschijnen. Ook nieuwbouwprojecten. Als er dan geen “Griekse tempel” of een glazen Rubiks kubus naast staat valt het nog mee.

    Like

Geef een reactie

