Now is the time!

Tussen het geneuzel van de twee Radio 1-wijven Peeters en Pichal door, verkondigde onlangs een niet nader genoemde Kortrijkzaan dat hij zelfs winst had gemaakt aan het isoleren van zijn dak. Niet veel, maar toch: winst. “De premies die ik ontving waren hoger dan mijn aankoopkosten,” luidde ‘s mans simpele verklaring. Ginnegappend gegiebel steeg alras uit de studio op. Tussen de regels door hoorde elkeen de schier onverholen sneer aan het adres van Vadertje Staat.

Een broodjeaapverhaal, was het eerste dat door mijn hoofd flitste. Maar desondanks bleef die boude bewering me intrigeren, zeker nadat ik zelf een aanzienlijke vracht glaswol had binnengehaald.
Nu moet u weten dat ik mijn glaswol kocht bij een nationaal vermaarde doe-het-zelfzaak net op een moment dat dit product aldaar tijdelijk met een verbijsterende korting over de toonbank ging. Om specifieker te wezen: ik betaalde op de kop af 848,6 euro voor om en bij de 170 vierkante meter glaswol met de hoogste isolatiewaarde. Wie zelf ooit tot een dergelijke aankoop overging, weet dat hier gerust gewag kan worden gemaakt van een superpromotie.

Gewapend met de factuur trok ik enkele dagen geleden naar het plaatselijke Woonpunt, de uitgelezen dienst die iedere verbouwer helpt met alle grote, kleine, technische en sociale woonvragen. In mijn geval: het bepalen van de exacte premies die me zouden worden toegekend voor mijn dakisolatie.
De berekening startte ontnuchterend: de gemeente wilde geen cent ophoesten. Mijn schuld, klonk het. Had ik maar een officiële installateur moeten aanstellen om de glaswol te plaatsen. U ziet van hier dat ik twee mannen een uurloon van 40+ euro zal vergoeden om daar dan slechts een fractie van terug te krijgen. Steek uw premie dan maar waar de zon nooit schijnt, zei ik. In mijn hoofd, weliswaar; ik ben te allen tijde een bijzonder welopgevoede mens.
Eandis, de netbeheerder alhier, was een pak tegemoetkomender: zij zouden me, netjes binnen een tijdsspanne van twee maanden, vijfhonderd euri laten geworden. Voorwaar een fijn vooruitzicht.
Ook de overheid werd bereid gevonden om een duit in het zakje doen. Die luitjes hadden voor mijn handelingsdrang twee euro per geplaatste vierkante meter veil. Een snelle berekening leerde me dat 170 vierkante meter x 2 euro neerkwam op een niet te versmaden beloning van 340 euro.

Nadat ik de deur van het Woonpunt achter me had dichtgetrokken, danste ik gedurende vijf en een halve seconde, wild gesticulerend op de stoep voor het gebouw, de horlepiep der victorie. Want hey, 500 euro plus 340 euro staat gelijk aan een duw in de rug ten belope van 840 euro. Als u dan weet dat ik mijn isolatie heb aangeschaft voor 848,6 euro, betekent dit dat ik straks mijn gigazolder zal isoleren voor exact acht euro en 60 cent.

Het heerschap bij Peeters en Pichal had vermoedelijk een net iets grotere glaswolpromotie te pakken dan ik, want ei zo na maakte ik eveneens winst aan deze onderneming. Mag het nog verwondering wekken dat de premieregeling per 1 januari 2012 volledig omgegooid wordt? Wie dus net als ik zijn dak nog wil isoleren: now is the time!

    • Menck

      Meer zelfs: een veiligheidsbril, een mondmasker, handschoenen en een shirt met lange mouwen.
      Buurman stelde zelfs voor om maar ineens zijn duikerspak te lenen, maar klussen met zwemvliezen zag ik toch niet meteen zitten…

      Like

  1. Margogogo

    *denkt erover na om haar appartement te slopen en herop te bouwen zodat al die premies ook haar deel kunnen worden*

    *denkt rap iets anders: ’t is niet haar appartement, ze moet er afblijven*

    Like

  2. micheleeuw

    Ik deed nog beter : ik had natuurlijk verkeerd gerekend bij het bepalen hoeveel ik er nodig zou hebben én ze hadden er teveel geleverd (dat ik niet betaald heb). Ze hadden bij de aankoop gezegd dat ik de pakken die nog in de originele, onaangebroken verpakking zaten, mocht terug brengen. Zo heb er veel terug gebracht, gegiecheld dat ik niet kon rekenen en zeer veel terug gekregen. 😀

    Like

Geef een reactie

